Jurnalul unui infidel. Eu mint. Si tu. Dar cat de ieftine sunt minciunile fiecaruia dintre noi?

8166985_f520

Incep cu definitia din DEX: MINCIÚNĂ, minciuni, s. f. 1. Denaturare intenționată a adevărului având de obicei ca scop înșelarea cuiva.

Fiecare dintre noi a mintit. Asta e un adevar. Mintim ca sa provocam placere, mintim ca sa provocam durere, mintim ca sa protejam sau sa ne protejam, mintim ca sa ascundem, mintim de teama, mintim din obisnuinta, mintim pentru ca ni se permite, mintim pentru a salva aparente, mintim pentru bani, mintim pentru faima, mintim pentru tot. Paradoxul este ca noi, toti cei care mintim, avem pretentia sa nu fim mintiti. Vrem adevarul, cerem adevarul. Chiar daca nu suntem pregatiti pentru el.

Nu ma judecati. Nu tin morala nimanui si nici nu incerc sa pozez in vreun monument de integritate si adevar absolut.

Am fost un mincinos. Sunt un mincinos. Am mintit mult si pe multi. Minciunile mele au provocat durere, suferinta, lacrimi, bucurie, zambete, sperante. La un moment dat m-am uitat in oglinda. Si mi s-a parut ca cel pe care il vad este altcineva. Un tip ridicol, imbracat in minciuna, un fals. L-am alungat, am sters oglinda si m-am vazut pe mine. Cel adevarat, cel real, cel caruia trebuia sa-i spun adevarul.  Am incercat sa-l mint si pe el. Am recurs la tot arsenalul de minciuni si tehnici de manipulare. Am ras, am plans, i-am cerut iertare, l-am amenintat. Dar omul din oglinda a ramas impasibil. Omul din oglinda ma privea si astepta sa-i spun adevarul. Privirea lui ma ingenunchea. Incercam sa-i fac fata, sa lupt cu el, sa-l privesc in ochi si sa-l castig. Sa-l cumpar cu vorbele mele frumoase. Dar omul din oglinda nu era de vanzare.

Atunci am renuntat. Am pierdut batalia cu el, am castigat  razboiul cu mine. Din acel moment, am renuntat sa mint fortuit. Sa spun vorbe, doar pentru ca stiam ca trebuie sa fie spuse. Sa-mi creez o imagine din franturi de minciuni, doar pentru ca eu credeam ca aceea este imaginea care-mi trebuie, care mi se potriveste, care ma ajuta si ma protejeaza.

Atunci am inteles ca voi mai minti. Dar nu inainte de a-l intreba pe omul din oglinda. Daca el imi va spune ca minciuna aceea va produce mai putine daune decat adevarul, voi minti. Daca nu….n-o voi face. Voi spune adevarul.

Nu sunt, n-am fost si nu voi fi un sfant. Nici un ipocrit. Dar nu voi mai minti doar pentru a minti. Nu-ti voi spune ca te iubesc, daca n-o simt, nu-ti voi spune ca te urasc, daca nu e asa. Dar iti voi spune ca nu stiu, daca eu cred ca asta te protejeaza pe tine.

Minciuna face parte din noi, din viata noastra. Nu putem si nici nu cred ca ar fi bine sa traim fara ea. Dar putem incerca sa renuntam la minciunile ieftine, la minciunile fara substanta, la minciunile care ne fac sa credem in iluzia ca ne pot aduce beneficii. Daca reusim sa renuntam macar la astea, vom fi mai limpezi. Si noi si cei din jurul nostru.

19 thoughts on “Jurnalul unui infidel. Eu mint. Si tu. Dar cat de ieftine sunt minciunile fiecaruia dintre noi?

  1. Oare daca omiti sa spui intregul adevar, nu denaturarea adevarului ci pur si simplu un sfert de adevar, inseamna tot minciuna? Ca nu gasesc incadrarea … 😉

  2. vanina spune:

    Minciunile sunt in instinctul nostru. Nu trebuie sa te privesti in oglinda ca sa fii impacat cu propria persoana. Si nu poti stii niciodata daunele ce le poate provoca o minciuna contrastata cu adevarul. Tu spuneai in postarile anterioare ca nu poti gandi tot ceea ce se poate gandi. Nu poti anticipa. Imprevizibilul este una din caracteristicile umane. Pe masura ce interesul pentru o persoana creste,
    scade intentia de a minti, sau o stopeaza; e un subiect foarte complex. Depinde la ce minciuni te referi. Un avocat intr-un proces iti poate aduce cele mai reale argumente cum ca laptele nu-i alb. Argumente valide, binenteles. Nu cred in minciuna sau in adevar. Cred in conexiuni puternice intre persoane. Si permite-mi sa mai adaug ceva : nu-i de temut cel care spune adevarul, nici cel ce spune adevarul. Cel de temut e acela care tace.

  3. kamykamy2013 spune:

    Si care este adevaratul TU, cel din oglinda? Esti tu chiar asa cum ai scris? Sau scrierile sunt din perioada de inaintea privitului in oglinda?😉

  4. La Petite Fille de la Mer spune:

    Orice fel de minciuna este ieftina cand o spui, te costa scump in timp . Nu exista minciuni albe sau negre, exista doar adevarul tau si al meu . Atat timp cat nu ai curajul de a-ti expune ceea ce gandesti cu adevarat, inseamna ca e timp pierdut pentru ce-l ce asculta, nu va sti niciodata cine esti, cum gandesti, ce vrei…si probabil nici tu .

  5. Ramona spune:

    Am inceput sa citesc povestirile tale acum cateva zile si cred ca sunt foarte bune. Felicitari.
    Revenind la subiect, cineva ( intr-un speech : minciuna vs adevar) a intrebat publicul daca se poate trai fara minciuna…se facuse tacere, dupa care si raspunsul : ” Incercati sa traiti o zi fara sa spuneti nici o minciuna, doar adevarul; se poate? „. „Da! Da !”. ” Incercati sa traiti o zi spunand doar minciuni, nici un pic de adevar; se poate? „. ” Hmm..nu prea, Nu .”

Scrie un comentariu

